Υιοθετώντας τις τεχνολογίες του «Διαδικτύου-των- Πραγμάτων» (Internet-of-Things, IoT), η ναυτιλία μπορεί κυριολεκτικά να μεταμορφωθεί, προσφέροντας υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας προς τους πελάτες της. Πολλές ερευνητικές προσπάθειες ξεκίνησαν με την πεποίθηση ότι ένα κανονικό εμπορευματοκιβώτιο (Ε/Κ) μπορεί να μετατραπεί σε ένα «έξυπνο» Ε/Κ τοποθετώντας συσκευές και διασυνδεδεμένους αισθητήρες που συλλέγουν, συγκεντρώνουν και μεταδίδουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Τα «έξυπνα» κοντέινερ βοηθούν στην καταγραφή σημαντικών πληροφοριών, όπως η τοποθεσία των εμπορευματοκιβωτίων, οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας και της υγρασίας, η ανίχνευση κραδασμών, η κατάσταση ανοίγματος / κλεισίματος πόρτας, οποιαδήποτε ασυνήθιστη δραστηριότητα που απαιτεί άμεση δράση από τους υπεύθυνους των οργανισμών λιμένων.
Βασικό στοιχείο στη βελτιστοποίηση και αξιολόγηση της συνολικής απόδοσης της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας (SCM) είναι η ορατότητα του προϊόντος (Container) καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού, μέχρι την παράδοση του στον τελικό αποδέκτη (Κυκλικά Συστήματα Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας, μέρος της μελλοντικής εφαρμογής). Οι διαταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με ένα λιμάνι δεν μπορούν να εξαλειφθούν πλήρως, αλλά με τις νέες δυνατότητες που παρέχονται από το Internet of Things (IoT), την προγνωστική ανάλυση και τη μηχανική μάθηση, αυτοί οι κίνδυνοι μπορούν να μειωθούν σημαντικά.
Η βασική ιδέα της πλατφόρμας IoC βασίζεται στη δημιουργία ενός πλαισίου ανθεκτικότητας με την επίτευξη Ευφυούς Ορατότητας όχι μόνο εντός των ορίων των Λιμενικών Εγκαταστάσεων αλλά και από το σημείο φόρτωσης του λιμένα προέλευσης έως το σημείο εκφόρτωσης στον Τερματικό Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στη Θεσσαλονίκη.
Με την ανάπτυξη της προτεινόμενης πλατφόρμας IoC, η ερευνητική ομάδα του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (ΔΙ.ΠΑ.Ε.) και η Ο.Λ.Θ. Α.Ε. προσδοκά ότι ο οργανισμός θα παρέχει υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας προς τους πελάτες του, ισχυροποιώντας τη θέση του Οργανισμού στην ελληνική και παγκόσμια αγορά.
