
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στο Θερμαϊκό κόλπο, προς τα δυτικά της πόλης της Θεσσαλονίκης και αποτελεί κύρια πύλη για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, λόγω της θέσης του, των υποδομών του και του ευρέος φάσματος παρεχόμενων υπηρεσιών. Λόγω της πλεονεκτικής γεωγραφικής του θέσης και των εξαιρετικών οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων του, θεωρείται ο μεγαλύτερος λιμένας διαμετακομιστικού εμπορίου της χώρας και εξυπηρετεί τις ανάγκες των 15 περίπου εκατομμυρίων κατοίκων της διεθνούς ενδοχώρας του.
Έχει χαρακτηριστεί ως Λιμένας Διεθνούς Ενδιαφέροντος στο Λιμενικό Σύστημα της Χώρας (ΦΕΚ 202Β/16.2.07) και ένας από τους πέντε ελληνικούς λιμένες που ανήκει στο Κεντρικό Δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς (TEN-T). Η ΟΛΘ Α.Ε. παρέχει υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, διακίνησης όλων των ειδών των φορτίων και εξυπηρέτησης της επιβατικής κίνησης, ενώ εφαρμόζει τις αυστηρότερες προδιαγραφές ασφάλειας και τις απαιτήσεις του κώδικα ISPS (International Ship and Port Facility Security Code) για την ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων του λιμένος της Θεσσαλονίκης.
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει σημαντική εμπειρία συμμετοχής σε Ευρωπαϊκά προγράμματα πολυμερούς συνεργασίας σχετικά με την έρευνα και την υλοποίηση πιλοτικών εφαρμογών στους τομείς των πολυτροπικών μεταφορών και logistics καθώς και στη διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης συνδεδεμένων με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών.
Συμμετέχει λοιπόν ως Συντονιστής Φορέας του Έργου Internet of Containers, το οποίο λαμβάνει χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Κεντρική Μακεδονία» του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Η βελτίωση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας του φορτίου που μεταφέρεται μέσω των εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη αποτελεσματικών δικτύων εφοδιασμού. Σε αυτή τη βάση, η βελτιστοποίηση των διαδικασιών διαχείρισής τους μπορεί να έχει σημαντικά αποτελέσματα προστιθέμενης αξίας σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού. Η βελτιστοποίηση των λειτουργιών σε ένα σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (που αποτελεί το σημείο εκκίνησης των παγκοσμιοποιημένων εφοδιαστικών δικτύων) μπορεί να επιτευχθεί κυρίως μέσω της βελτιστοποίησης των διαδικασιών διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων και της μείωσης του χρόνου αναμονής, σημαντικού παράγοντα που μπορεί να αποτελέσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Οι σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων με χαμηλό μέσο χρόνο αναμονής μπορούν να προσελκύσουν περισσότερα πλοία από τα τερματικά λιμένων με υψηλό μέσο χρόνο αναμονής. Οι χρόνοι αναμονής και αναμονής στην περιοχή ελλιμενισμού των τερματικών εμπορευματοκιβωτίων λιμένων είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι διαχειριστές λιμένων. Οι χρόνοι μεγάλης αναμονής έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην απόδοση του τερματικού λιμένα και οι διαχειριστές πλοίων προτιμούν να αγκυροβολούν σε τερματικό λιμένα με χαμηλό χρόνο αναμονής και υψηλή απόδοση. Ο ΟΛΘ παρέχει βασικές πληροφορίες σχετικά με Ε/Κ, τα οποία διακινούνται μέσω του ΣΕΜΠΟ, στη διαδικτυακή σελίδα του οργανισμού (π.χ., «Εύρεση Ε/Κ», «Ε/Κ προς Έλεγχο») οι παρέχονται ετεροχρονισμένα και δεν επιτρέπουν στον πελάτη να έχει ιχνηλασιμότητα του Ε/Κ και ορατότητα σχετικά με την κατάσταση του μεταφερόμενου φορτίου.
Το προτεινόμενο σύστημα IoC θα ενισχύσει την ανάπτυξη του ΟΛΘ αναφορικά με ένα εύρος πλεονεκτημάτων:
- Εξατομικευμένες υπηρεσίες πληροφόρησης: Ο ΟΛΘ θα είναι σε θέση να αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους πελάτες του με τη συλλογή και παροχή δεδομένων σε επίπεδο Ε/Κ και την εξατομικευμένης πληροφόρηση. Η διαδικτυακή ιστοσελίδα του συστήματος θα επιτρέπει την παραμετροποίηση του περιβάλλοντος για κάθε πελάτη ώστε να είναι δυνατή η άμεση προσβασιμότητα σε δεδομένα και σε πληροφορίες που κρίνονται περισσότερο αναγκαίες
- Πρόβλεψη συνολικού χρόνου διαχείρισης Ε/Κ: Το σύστημα IoC θα επιτρέπει την ικανοποιητική πρόβλεψη του χρόνου διεκπεραίωσης κάθε Ε/Κ σε όλα τα στάδια ταξιδιού κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας με αποτέλεσμα τη μείωση της μεταβλητότητας εξυπηρέτησης πλοίων και πελατών
